2015年10月21日

【和訳】Stay / Lisa Loeb



Stay / Lisa Loeb (リサ・ローブ)

You say 
あなたは言う 
I only hear what I want to.
私は自分の聞きたいことしか聞かないと

You say 
あなたは言う
I talk so all the time so.
私は自分の話したいことばかり話すと

and I thought what I felt was simple,
自分の感情をシンプルなものだと思ってた
and I thought that I don't belong,
この場所は私には合わないんだと
and now that I am leaving,
そして あなたの元を去る今になって
now I know that I did something wrong 
どこかで間違えたって分かるの
'cause I missed you.
だって寂しさを感じたから
I missed you.
あなたを恋しく思ったから

and you say 
あなたは言う
I only hear what I want to:
私は自分の聞きたいことしか聞かない
I don't listen hard,
人の話に真剣に耳を傾けないし
I don't pay attention
ちっとも気に留めやしない
to the distance that you're running
あなたが誰の元へ行っても
or to anyone, anywhere,
どこかに離れていっても
I don't understand if you really care,
あなたの思いやりを汲もうとせずに
I'm only hearing negative: no, no, no, bad.
否定的な言葉ばかり拾いあげて ダメね

so I turned the radio on, I turned the radio up,
ラジオをつけて音量を上げると
and this woman was singing my song:
女の人が私の歌を歌ってた
the lover's in love, and the other's run away,
恋にのぼせた人と 逃げていく相手
the lover is crying 'cause the other won't stay.
片方が泣くのは もう1人がそばにいないから

Some of us hover when we weep for the other who was dying 
生を受けたその日から死期が迫っている他人のために 
since the day they were born.
涙を流すことを躊躇う人だっている
well, this is not that:
いいえ これはそういう話じゃない
I think that I'm throwing, but I'm thrown.
自分から切り離すつもりが切り離されたのよ
and I thought I'd live forever, but now I'm not so sure.
永遠に生きていけると信じてたけど 今じゃよく分からない
You try to tell me that I'm clever,
私を利口だと あなたは口にする気でいるけど
but that won't take me anyhow, or anywhere with you.
どうしたってそんな言葉で私を引き留められない

You said that I was naive,
私を世間知らずだとあなたは言った
and I thought that I was strong.
私は自分を強い人間だと思ってた
I thought, "hey, I can leave, I can leave."
お別れなんてどうってことないって
but now I know that I was wrong, 
だけど今なら分かるわ 間違ってた
'cause I missed you.
だって寂しさを感じたから
Yeah, I missed you.
あなたを恋しく思ったから

You said, "You caught me 'cause you want me and one day you'll let me go."
「君は望むまま僕を捕まえたのに そのうち僕を手放すんだろ」
"you try to give away a keeper, 
「君は生涯のパートナーを投げ出す気だ」
or keep me 'cause you know you're just so scared to lose.
「じゃなきゃ 失うのが怖いってそれだけで 僕をつなぎ止めようとする」

and you say, 
そしてあなたは言う
"stay."
「ここにいてくれ」

You say 
あなたは言う
I only hear what I want to.
私は 自分が聞きたいことしか聞かないと